چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: در چند ماه گذشته نوسان قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی و تداوم روند واردات این محصولات، واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت.

اما این روزها رکود حاکم بر ساخت و ساز،  افزایش واردات و کاهش مصرف و قیمت محصولات فولادی موجب شده است تا زنگ خطر برای تولید‌کنندگان فولاد به‌صدا درآمده و دست‌اندرکاران این صنعت نسبت به احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی در آینده نزدیک هشدار دهند؛ این در حالی است که به گفته این مسئولان اکنون 50درصد بازار فولاد ایران در اختیار محصولات فولادی وارداتی است.

افزایش نسبی قیمت محصولات فولادی ابتدای امسال و سیر نزولی قیمت این محصولات موجب تداوم نوسان قیمت‌ها در بازار این محصولات شده است. رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار ما این افزایش قیمت را متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی قلمداد کرده و اعلام کرده بود که این افزایش قیمت چندان محسوس نبوده است.

محمد آزاد با اشاره به افزایش حدود 5 تا 7درصدی قیمت این محصولات در ابتدای امسال نسبت به ماه پایانی سال گذشته به خبرنگار ما گفت: اکنون با بازگشت قیمت‌های جهانی به نرخ قبلی، قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی نیز کاهش یافته و متعادل است، به‌نحوی که قیمت میلگرد و تیرآهن که قبلا به 770 تا 780‌تومان در هر کیلوگرم رسیده بود اکنون به 700 تا 720‌تومان کاهش یافته و قیمت ورق فولادی نیز که با افزایش جزئی به 630 تا 640‌تومان در هر کیلو گرم رسیده بود اکنون به کمتر از 600‌تومان کاهش یافته است.

نیمی از بازار در اختیار واردات

با این روند، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه اکنون نیمی از نیاز داخلی فولاد از طریق بازار جهانی تأمین شده و حدود 30‌درصد از تولید داخلی را بخش خصوصی عمدتا با شمش و اسلب وارداتی (سالانه حدود 5/4‌میلیون تن) تولید می‌کند، افزود: با وجود این هنوز هم با ارزان‌فروشی کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور در بورس کالا مواجه هستیم.

رسول خلیفه سلطان این امر را خطر بزرگی خواند که تولید‌کنندگان و بازار فولاد را تهدید می‌کند و گفت: کاهش تدریجی موجودی فولاد کشور زمینه ساز آماده شدن بازار برای یک شوک قیمتی نابهنجار در آینده نزدیک خواهد بود.وی مجموع واردات و تولید فولاد در سال‌88 را حدود 5/22‌میلیون تن خواند و گفت: این رقم در سال‌87 حدود 9/19میلیون تن بوده است. همچنین میزان واردات محصولات فولادی در سال‌88 نسبت به سال87 با وجود رکود حاکم بر بازار، حدود 21‌درصد رشد داشته است که این امر نشان‌دهنده رشد تولید و ایجاد شرایط مساعد برای ساخت و‌ساز در 2‌سال گذشته بوده اما بررسی بازار طی چند ماه اخیر نشان داد که روند افزایشی حاکم بر بازار به سمت نزولی پیش رفته است.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد، تعادل سود بازرگانی و اتخاذ ساز و کار پولی و مالی برای جلوگیری از صادرات قراضه را از دغدغه‌های تولیدکنندگان دانست و گفت: اکنون تمام کارخانه‌های تولیدکننده شمش از قراضه، زمین‌گیر شده‌اند چراکه دولت با وضع عوارض 30‌درصدی نیز نتوانسته جلوی صادرات قراضه را بگیرد؛ به این ترتیب 5/1‌میلیون تن تولید قراضه در کشور که قابلیت مصرف در کارخانه‌های داخلی را دارد توسط دلالان با اندکی سود به خارج صادر می‌شود.

خلیفه سلطان افزود: در 4‌ماه گذشته روند افزایشی مورد انتظار در مصرف ظاهری وجود نداشته و این زنگ خطری است برای تولیدکنندگان که در ماه‌های آینده ممکن است با شوک قیمتی مواجه شوند؛ موضوعی که به صلاح مصرف و عرضه نخواهد بود.وی تصریح کرد: اگر عرضه متناسب با رشد تقاضا پیش نرود، می‌تواند زنگ خطری برای تولیدکنندگان باشد چراکه با کاهش مصرف ممکن است در مقطعی دیگر با رونق ساخت و ساز و رشد مصرف قیمت‌ها به‌مراتب افزایش یافته و تعادل عرضه و تقاضا از بین برود.

وی با بیان اینکه اطلاعات موجود را به وزارت بازرگانی و صنایع و معادن داده‌ایم، افزود: این دو وزارتخانه تحلیل و پیش‌بینی ما برای شوک قیمتی در ماه‌های آینده را پذیرفته‌اند و نتیجه گرفتیم که باید وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی از هرگونه دخل و تصرف برای عرضه و تقاضا در بازار یعنی اعمال سیاست خارجی جلوگیری کرده و اجازه دهند بازار راه خود را پیدا کند.

کد خبر 108829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز